2015/01/25

Koh Lanta

Päätimme hyvin pikaisesti jatkaa matkaa Ao Nangista eteenpäin ja ostimme lauttaliput seuraavaksi aamuksi Koh Lantalle. Lipun hintaan (500 bahtia, eli noin 13 euroa) kuului nouto hotellilta sovitun mukaan tuntia ennen lautan lähtöä. Vaikka kokemuksesta jo tiesinkin että paikallinen aikakäsitys on hyvinkin joustava, niin hieman alkoi jo kuumottaa kun kyytiä ei näkynyt vielä kahtakymmentä minuuttia ennen lautan lähtöä kun matka satamaan kesti kuulemma 10-15 minuuttia. Kuski kuitenkin kurvasi hotellimme pihaan 15 minuuttia ennen aikataulun mukaista lähtöä ja soitteli koko matkan mitä ilmeisimmin laivayhtiölle. Haimme matkalla vielä yhden pariskunnan ja kurvasimme laituriin 5 minuuttia lähtöajan jälkeen josta meidät ja tavaramme kirjaimellisesti heitettiin laivaan.

Pääsimme kyytiin viimeisimpinä ja päätimme jäädä kannelle nauttimaan auringosta ja maisemista. Lauttamatka kesti hieman reilut kaksi tuntia ja oli selkeästi reissun aikana taitetuista merimatkoista miellyttävin. Vauhti oli speedboatiin verrattuna mukavan verkkaista, henkilökunta myi kylmiä virvokkeita ja olutta jää-ämpäreistä kannella ja reitti kulki kauniiden maisemien ohi. Aivan mahtava fiilis!

Maisemia matkan varrelta

Maisemia matkan varrelta - Railay Beach

Koh Lantalle saavuttiin lähes aikataulussa. Ilmeisesti kaikki isommat veneet saapuvat Saladanin samaan laituriin. Saarelle saapuessa maksetaan 10 bahtin maksu per henkilö jonka kerrotaan menevän saaren luonnosta huolehtimiseen. Saapuessa vastassa olivat tuk-tukien ja majoituksien tyrkyttäjät. Kokemuksesta olimme päättäneet kävellä koko tulohärdellin ohi ja hyvä niin - kuulimme kuinka tuk-tuk kuski neuvotteli jenkkipariskunnan kanssa hinnasta Long Beachille. 800 batia oli kuulemma alennushinta. Kuljimme seuraavana päivänä saman matkan Saladanista Long Beachille 150 bahtilla jossa olisi varmaankin ollut vielä hieman tinkivaraa...

Nappasimme hieman sivummalta maltillisen hintaisen tuk-tukin ja suuntasimme hotellillemme joka sijaitsi Klong Dao Beachilla. Ranta ei ollut saaren paras, mutta hotellimme oli mukavan hiljaisella pätkällä ja Saladaniin oli kävelymatka. Lantalla on paljon matkanjärjestäjien käyttämiä resortteja joita ei meidän rantapätkällä ollut. Majoituimme Twin Bay Resortissa joka oli kohtuullisen ok paikka.

Hotellin uima-allas

Toisena päivänä lähdimme tutkailemaan saarta ja totesimme että jatkamme eteenpäin. Koh Lanta on paikkana ihan kiva, mutta ei kuitenkaan sitä mitä me haimme. Saari on pitkulaisen mallinen - suurin osa hotelleista ja rannoista sijaitsee sen länsilaidalla. Toisella puolella taas on huomattavasti vähemmän majoitusvaihtoehtoja tai muita palveluita. Rannalla on kuitenkin kauniita mangrovemetsiä ja mahdollisuus melontaan jota olisimme kokeilleet jos olisimme viipyneet saarella päivän pidempään. Omaan mieleen jäi parhaiten ehkäpä Long Beach uimiseen ja auringossa lekotteluun. Saaren rannoista pidin auringon ottoon ja uimiseen eniten Long Beachista. Klong Dao -rannalta viihdyimme useimmiten illallisessa.

Suuri osa saaren paikallisista on muslimeita. En tiedä vaikuttiko tuo vai se että turisteista suurin osa oli lapsiperheitä, mutta huomasimme hyvin pian että lähes kaikki saaren ravintolat sulkeutuivat illalla kymmeneltä. Vaikka ei mitään varsinaista bile-elämää vietettykään niin olisi kuitenkin ollut mukava istua iltaa ravintoloissa rannalla meren pauhausta kuunnellen hieman myöhempään. Osin tämän takia, mutta pääasiassa koska olimme liikkeellä varmaankin pahimpaan turistiaikaan totesimme että jatkamme edelleen matkaa jonnekin etsimään erilaista Thaimaata.

Päädyimme ostamaan netin kautta liput Bundhaya Speedboatiin (1900 baht) ja suunnata veneellä Koh Lipe saarelle. Varausvahvistus tuli heti saman tien ja lopullinen lippu kilahti sähköpostiin noin kuuden tunnin kuluttua luottokorttimaksun vahvistuttua. Lähdimme seuraavana aamuna suuntaamaan kohti Saladan Pieriä jossa päästiin pikaveneen kyytiin. Matka oli erittäin tasaista vaikka toisin olisi varoiteltu netissä. Ainoa haittapuoli oli moottoreiden jylinä, mutta suosittelen ehdottomasti speedboatia matkan taittamiseen ellei merenkäynti ole erityisen voimakasta.

Long Beach, nimensä mukaisesti erittäin pitkä ranta

Vaikka iltaelämä päättyi saarella varsin aikaisin löysimme kuitenkin monia mukavia ruokapaikkoja